slovenien

DAG 1:

vi satte oss på tåget klockan sex på onsdags morgonen med frukost i högsta hugg för att ta oss till danmark sedan vidare till belin där vi tog flyget till graz och bilade till slovenien därifrån

farmor och farfar hade varit och plockat körsbär som skulle göras till hemmagjord likör. när solen började gå ner bakom bergen tog han fram sitt dragspel och spelade slovenska folkvisor tills solen gått ner och himlen var svart.

DAG 2:

vi började vår första morgon med att gå en promenad i kobije för att jag skulle visa stina hur vackert det är i slovenien.

sedan låg vi i solstolarna hela dagen och skuttade runt på gräsmattan bland vindruvsplantor av glädje över att drömresan äntligen va här.

DAG 3:
vi åkte till pappas farbror stani och hans familj för att gå runt på hans vingård och provsmaka vin och gå bland de tusentals vindruvs rankor , åt slovensk mat och spelade dragspel , gitarr och sjöng tills stjärnorna lyste klart på himmlen.

älskade farfar

DAG 4:

vi åkte till berget pohorje som ligger i maribor för att åka linbana upp till 1054 meters hög. där vi gick promenad , kramade hälsoträd och åt typisk slovensk mat.
och så åt jag den godaste glasssen som någonsin skapats. med marelice - aprikos smak helt enkelt, glass från himmelriket.

DAG 5:

vi åkte till badstället cmurek för att kunna svalka oss då empraturen stigit till 35 grader och det knappt gick att va i solen.
på kvällen grillade farfar och farmor tog med oss på en kvällspromenad för att visa stina ännu mer av slovenien.

DAG 6:

vi åkte hem till ännu en av pappas alla farbröder. där vi gick runt i deras magiska trädgård och plockade aprikoser , körsbär , plommon och gurka. gosade med eras kattunge tommy och pratade igen de år man inte sett varandra.

DAG 7:
resan började närma sig sitt slut och med en klump i magen räknade vi ner den sista dagen som vi tillbringade i cmurek. ingen av oss ville gå och lägga sig på kvällen för vi visste att om vi vaknar va de imorgon och vi blev tvugna att åka hem.

dagarna sprang förbi oss och våran sagoresa i ett paradis tog slut. men det va den bästa veckan någonsin och batterierna är nu laddade för både emmaboda festivalen och mallorca semestern.